30/6/12

Asakusa Culture Tourist Information Center - Tokyo - Kengo Kuma



Επειδή τον τελευταίο καιρό έχει γίνει εκτενής κουβέντα για την αρχιτεκτονική των ψηλών κτιρίων αλλά η πολλή θεωρία πολλές φορές καταλήγει σε άυλα συμπεράσματα. Επειδή η ματαιοδοξία του ανθρώπου να κατασκευάσει όλο και ψηλότερα κτίρια θυμίζει πολύ την αστοχία του πύργου της Βαβέλ και το θυμό του Θεού (ή της φύσης μας). Και τέλος επειδή η απλή επανάληψη τυπικών ορόφων και κατόψεων δεν εξάγει καμία αρχιτεκτονική στις όψεις παρά συζητιέται ως επίτευγμα μηχανικής και στατικής…

…η κατασκευή που φέρει την υπογραφή του Kengo Kuma αγγίζει το πρότυπο ενός σύγχρονου ψηλού κτιρίου. Αφού κατ’ αρχάς δεν προδίδει από τις όψεις καμία απαίτηση για μεγάλο ύψος, δεν υιοθετεί κανένα στερεότυπο που να το επιδιώκει και εν γένει αντιτίθεται στο σύνηθες. Οι ζώνες που χρησιμοποιεί ο Kuma αποκολλούν τη μια λειτουργική ενότητα από την άλλη και η έλλειψη παραλληλίας και οριζοντίων γραμμών δίνουν ακόμα πιο ήπιο χαρακτήρα στο κτίριο. Αντίθετα η επιδίωξη του υψηλότερου, μακρύτερου, βαρύτερου κλπ είναι να έχει δυναμικά ορθοκανονικά σχήματα ως διάθεση επιβολής και απόδειξης της επιδίωξης για το ρεκόρ.

Βρίσκεται σε κεντρικό σημείο στο Τόκιο, σε μια ολοζώντανη γειτονιά και κτίστηκε σε οικόπεδο μόλις 326 τετραγωνικών μέτρων. Στεγάζει το τουριστικό γραφείο πληροφοριών αλλά επιπλέον, όπως άλλωστε πολλοί χώροι τέτοιου είδους, δύναται να φιλοξενήσει πολλαπλές χρήσεις.

Κι αν το κτιριολογικό πρόγραμμα, οι απαιτήσεις του ιδιοκτήτη ή του φορέα ήταν για περισσότερα τετραγωνικά μέτρα, για περισσότερους από τους 8 ορόφους η ανάπτυξη θα ήταν ανάλογη. Ο χαρακτήρας που θα επεδίωκε ο Kengo Kuma δεν θα ήταν διαφορετικός παρά θα «έπαιζε» λίγο παραπάνω με την πύκνωση και την αραίωση των κάθετων ξύλινων (αν δεν με απατά η αίσθηση μου) στοιχείων των υαλοστασίων.

Η τοποθέτηση των «στεγών» μια πάνω στην άλλη, γίνεται με τέτοιο τρόπο που επιτυγχάνει ταυτόχρονα δύο παράγοντες: Αφ’ ενός την στατική επίλυση του κτιρίου χωρίς εξεζητημένες λύσεις κι ενέργειες. Αντιθέτως ότι ιδιαίτερο κατασκευαζόταν θα είχε άμεσο αντίκτυπο στην ροή της όψης. Κατά δεύτερον γίνεται αντιληπτή (πάλι από την εξωτερική ανάγνωση) η εσωτερική χρήση ανά στάθμη. Το αμφιθέατρο, ο χώρος πολλαπλών χρήσεων, το γραφείο πληροφοριών για τους τουρίστες, κλπ είναι αναγνώσιμο σε ποια στάθμη βρίσκονται όχι μόνο λόγω της ευρείας διαφάνειας του κτιρίου αλλά λόγω του σχήματός των… Το Form Follows Function εφαρμόζεται ακόμα!















Οι φωτογραφίες είναι από τον Contemporist